daily record

Daily Record (Scotland)

The Daily Record is a Scottish tabloid newspaper, based in Glasgow. For many years, it had been the best-selling daily paper in Scotland, with average sales of 363,411 as of April 2008 . This is less than half the number the newspaper once achieved when its circulation was at its height, 743,000 achieved in 1983. At this stage it had the second largest saturation per population in the world.

The Daily Record was founded in 1895. In 1901, the North British Daily Mail ceased publication and was incorporated into the Daily Record, which was retitled as the Daily Record and Mail. In 1922, Lord Kemsley bought the papers for £1 million and formed a company known as Associated Scottish Newspapers Limited to control the venture. In 1926, production transferred from Renfield Lane to 67 Hope Street. In 1971, the Daily Record became the first European newspaper to be printed with run-of-paper colour and was the first British national to introduce computer page make-up technology. It was purchased by Trinity Mirror in 1992, from the estate of Robert Maxwell.

Daily Record PM

In August 2006, the paper launched afternoon editions in Glasgow and Edinburgh (Record PM). Both papers initially had a cover price of 15p, but in January 2007, it was announced that they would become freesheets, which are distributed on the streets of the city centres. It was simultaneously announced that new editions were to be released in Aberdeen and Dundee.

Political involvement

The paper supports and has a close relationship with the Scottish Labour Party. For example, Helen Liddell, a former Labour Secretary of State for Scotland was employed on the newspaper. The then Labour-led Scottish Executive also gave the Daily Record £1 million in advertising revenue while only giving £40,000 to The Sun, despite both newspapers having similar circulation figures. The newspaper donated £10,000 to the Labour Party in 2007. This has led to accusations that by following such a fervently pro-Labour line, the newspaper has damaged the interests of its owners, because circulation has almost halved in the past 20 years and has now fallen significantly below that of the Scottish edition of The Sun. While 61% of readers supported the Labour Party, only 7% supported the Liberal Democrats, the lowest percentage of any newspaper.

The Daily Record is vehemently against Scottish independence. On the day of the 2007 Scottish Parliament election, it ran a front page editorial attacking the SNP. The hostile coverage given to the SNP during the 2007 campaign has been criticised in some quarters. Despite this hostile coverage, the SNP narrowly won the election.

The Daily Record, along with Brian Souter, spearheaded the "Keep the Clause" campaign which aimed to prevent the Scottish Parliament from repealing Section 28. This law prevented local authorities from "promoting homosexuality". The campaign ended in failure when Section 28 was repealed by 99 votes to 17.

See also


External links

Search another word or see daily recordon Dictionary | Thesaurus |Spanish
Copyright © 2015, LLC. All rights reserved.
  • Please Login or Sign Up to use the Recent Searches feature